6 tips om te scoren met social media
Blog - Trending
Waar gisteren nog menig early adopter mee uitpakte, kan vandaag al genadeloos gepasseerd zijn. Focus, jouw betrouwbare gids in het digitale oerwoud, zet daarom graag de belangrijkste trends anno 2018 eens op een rijtje:
1 / Er was eens… Instagram Stories!
Nu Instagram Stories Snapchat van de troon gestoten heeft als medium voor tijdelijke berichten, zijn er steeds meer mensen die hun ‘story’ op Instagram posten. Dit biedt kansen, bijvoorbeeld om het menselijke aspect van jouw bedrijf in de verf te zetten. Via de stories kunnen volgers een spontane blik achter de schermen werpen. Instagram kan ook ingezet worden om potentiële werknemers aan te trekken. De bedrijfssfeer geldt vaak als een doorslaggevend beslissingscriterium bij sollicitanten.
2 / Influencers are the new celebrities
Waar vroeger celebrities veelgevraagde figuren waren voor campagnes, is nu het tijdperk aangebroken voor de influencers. Maar wat zijn hun troeven ten opzichte van bekende personen? Wel, een influencer is iemand met een grote impact op social media. Een influencer wordt daarom vaak ingezet als brand ambassador waarbij hij of zij een merk of product onder de aandacht brengt bij een gewenste doelgroep.
3 / Livestreaming: live is life (na naaa nanana)!
2018 is het jaar van livestreaming. Uit onderzoek is gebleken dat 80% van de internetpopulatie liever een live video van een merk bekijkt dan er een blogpost over leest.
Bedrijven en merken gebruiken live video bijvoorbeeld om events uit te zenden. En beurzen kunnen de thuisblijvers warm maken voor een bezoekje. Zo gingen we voor onze klant Velofollies strategisch live tijdens enkele topmomenten van de fietsbeurs. En meteen creëerden we frisse en interessante content die we ook via andere mediakanalen kunnen delen.
4 / Virtual reality & augmented reality, de nieuwe realiteit
Virtual reality en augmented reality zijn lang geen science fiction meer. Wat in de gaming wereld al even ingeburgerd is, vindt nu ook zijn weg naar social media platforms. Waar je bij VR als gebruiker helemaal ondergedompeld wordt in een virtuele wereld, kunnen de dragers bij augmented reality de omgeving rond hen nog zien en wordt er dus enkel iets toegevoegd aan de bestaande realiteit.
What’s in it for you? Dankzij deze new realities zijn bedrijven in staat hun producten op een innovatieve manier aan hun klanten te tonen. Er zijn ook meer mogelijkheden om met elkaar in contact te komen. Zo ontwikkelde Facebook de Facebook Spaces, de eerste social media experience die het mogelijk maakt om met vrienden in contact te komen in virtual reality.
5 / Chatbots: computer says yes!
Steeds meer websites maken het mogelijk om rechtstreeks met één van hun werknemers te spreken. Messenger gaat nog een stap verder en werkt met geautomatiseerde berichten. Op voorhand wordt er een script uitgeschreven met alle mogelijke vragen en antwoorden. Mensen hebben zo het gevoel dat ze onmiddellijk geholpen worden. Na elk chatgesprek leert de ‘bot’ bij, waardoor het steeds beter in staat zal zijn om mensen te helpen.
Onderzoek heeft aangetoond dat 56% van het testpubliek liever de chatbots op Facebook Messenger gebruikt dan te bellen naar de klantendienst. Momenteel zijn er al meer dan 100.000 chatbots aanwezig in Messenger.
6 / Video, video, video
Face it, videoposts worden beduidend meer bekeken dan gewone posts. Filmpjes maken het mogelijk om in een paar beelden een duidelijke boodschap mee te geven. De markt volgt: marketeers investeren steeds meer in de creatie van video’s en de budgetten voor social video advertising gaan in stijgende lijn. Heeft jouw bedrijf al geëxperimenteerd met video? The time is now!