OOH
Blog - 5 pro tips voor je volgende OOH campagne
Out of home reclame (ook gekend als: affichage, outdoor reclame of OOH) is een verzamelnaam voor alle vormen van reclame die zichtbaar zijn vanop de openbare weg. Denk hierbij aan billboards, reclameborden, gevelreclame, bestickering van bussen of andere voertuigen…
Hieronder vind je 5 praktische tips om je volgende creatie naar een hoger niveau te krikken.
The brand is King!
Plaats je logo en merknaam altijd groot en duidelijk zichtbaar. OOH is bij uitstek het medium waar de voorbijganger in één oogopslag (1 à 2 sec) moet kunnen zien over welk merk het gaat. Geef je logo en merknaam ook altijd op dezelfde manier weer, dit zorgt voor een consistent merkbeeld bij de consument.
Less is more
Vaak gaat de boodschap van een advertentie verloren door een overvloed aan informatie. Kill your darlings. Consumenten hebben vaak weinig tijd om een visual grondig te bestuderen, het contact met je boodschap is daar per definitie kort en vluchtig. Hou de boodschap zo eenvoudig mogelijk.
Trek aandacht door een opvallend concept
In OOH zijn sterke ideeën en originele concepten noodzakelijk om veel impact te bekomen. Ze trekken de aandacht en beroeren de consument. Door middel van een krachtige packshot breng je het product in beeld. Zorg voor een uitmuntende beeldcompositie om er nog meer uit te springen. Essentieel voor de branding van het merk en voor het herkenningseffect bij de consument.
Duidelijke propositie
Elke OOH campagne moet één duidelijke boodschap bevatten. Hou ook rekening met de relatie tussen de visual en de tekst. Deze moeten elkaar versterken en mogen elkaar zeker niet tegenspreken, zodat 1 + 1 de spreekwoordelijke 3 wordt.
Test, testez… testing !
De laatste en misschien wel de allerbelangrijkste regel voor OOH: test jouw visual! En liefst in de juiste context. Je computerscherm is namelijk niet hetzelfde als een 16 vierkante meter billboard die enkel te zien is vanop een bepaalde afstand.
Verschillende tools en technologieën, denk maar aan VR, maken het gelukkig mogelijk om je advertentie te simuleren en te testen. Een eenvoudige testdruk laten maken is natuurlijk ook een optie.
Tijdrovend? Misschien. Sterkere campagnes? Jazeker. Een campagne bedenken en uitrollen kost tijd en centjes, dus better to be safe than sorry.
Kleur gerust ook eens buiten de lijntjes
British Airways lanceerde enkele jaren terug de #lookup campagne. Een digitaal bord werd voorzien van de nodige sensoren en technologieën om voorbijvliegende British Airways toestellen te traceren en aan te duiden.