De 8 geheimen van een goeie radiospot
Blog
Een radiospot met een boodschap die blijft hangen, met een juiste merkbeleving en de juiste creatieve insteek? Geen evidentie. Hieronder delen we 8 geheimen voor je volgende campagne.
Raak de juiste snaar
Mensen geven eigenlijk geen moer om technische features of technical mumbo jumbo. Neem nu een fototoestel bijvoorbeeld. Spreek niet over snelle sluitertijden, maar over de mooie momenten die ze kunnen vastleggen.
“The moments you want to capture, won’t wait for you.”
Technische features vertaal je best altijd naar concrete voordelen (features > advantages > benefits) voor de consument. Iets waarin ze zich kunnen herkennen en wat hen op de één of andere manier raakt.
Begin met een beeld
Een radiospot is eigenlijk een beeld dat vertaald werd in woorden. Denk daarom eerst in beelden en zet die vervolgens om in geluid. Het is namelijk onmogelijk om een beeld over te brengen zonder het zelf eerst te kunnen zien. Activeer dus de ‘theater of the mind’ en maak gebruik van de sterke verbeeldingskracht van de luisteraar. Een krijsende meeuw en het geluid van brekende golven doet ons onmiddellijk denken aan de zee.
Denk aan je doelgroep
Radio is een persoonlijk gesprek tussen het merk en de luisteraar. Ga op zoek naar een juiste insteek door de gevoelens, het gedrag en de gedachten in kaart te brengen van je doelgroep.
Eén radiospot, 1 boodschap (KISS)
Veel marketeers/ adverteerders willen vaak te veel info kwijt in een radiospot. Zorg voor een eenvoudige, duidelijke en overtuigende boodschap. De rest van je verhaal kan je vertellen via andere kanalen (landingspagina, website, social, nieuwsbrief …). Breng je verhaal in verschillende lagen, zo blijft alles veel gemakkelijker kleven.
Een verrassende invalshoek
Karakters, geen stemmen
Creëer met passie
I love it when a plan comes together
- een gedetailleerde doelgroep definiëren en leren kennen (empathie)
- de juiste zenderkeuze maken op basis van recente CIM-cijfers
- de juiste blokken kiezen in het schema van de zender
- verschillende scenario’s uitwerken
- …