HYPER-PROVENANCE
Blog - Trending.
Hoe overtuig je als supermarkt je klanten er van dat het ‘versgeperste’ sinaasappelsap ook echt vers is?
Op zoek naar waar het eitje bij het ontbijt vandaan komt, volstaat het niet meer om enkel de desbetreffende boerderij te kennen. Vandaag weten we met simpele elektronische hulpmiddelen, aangereikt door producenten en retailers, de kip zelf en het moment van de leg te achterhalen. Dat de industrie dit soort initiatieven neemt, getuigt van respect voor de consument en tempert verdenkingen van louter zelfbaatzuchtigheid. Al is het maar de vraag of de consument écht zit te wachten op gedetailleerde trajecten naar de absolute oorsprong van onze (banale) voedingswaren. Alhoewel, sommige retailers slagen er wel in om veel meer te doen met deze algemene zucht naar hyper-provenance.
De Franse supermarkt Intermarché heeft, samen met Marcel (hun reclamebureau) de naam van het huismerk sap gewijzigd in het tijdstip waarop het sap geperst werd: 8:36 of 14:32. De etiketten op de flessen zijn ludiek, met boodschappen als: ‘Het recept is angstvallig bewaakt en vaak gekopieerd, maar nooit geëvenaard sinds 8:36!’ Nooit eerder verkocht Intermarché zoveel sinaasappelsap: 230 liter in één filiaal binnen drie dagen. De 700 kilogram ingekochte sinaasappelen bleken te weinig. Ook de verkoop van verse groenten en fruit steeg met 30 procent. De pr-waarde (gratis publiciteit) van deze stunt werd op een kleine € 50 miljoen getaxeerd.