‘We, Myself & A.I.’
Blog - De lezing van Herman Konings in 10 learnings
Een lezing van meesterverteller en trendwaarnemer Herman Konings samenvatten is quasi onmogelijk. We zouden het dan ook kort kunnen houden met: “Je moest erbij geweest zijn.” Maar zo zijn we niet. Daarom, speciaal voor wie erbij was (of er jammergenoeg toch niet kon bij zijn): 10 originele inzichten die bleven hangen na de inspiratiesessie van Herman Konings.
1. Intermenselijkheid, innermenselijk en uitermenselijkheid: de Heilige Drievuldigheid
Of: We, Myself and A.I., waarbij intermenselijkheid staat voor We (het sociale aspect), innermenselijkheid voor Myself (het emotionele aspect) en uitermenselijkheid voor A.I. (het artificiële aspect). Meer dan ooit is een positieve combinatie van deze aspecten de sleutel naar de toekomst.
2. Optimism is a moral duty
Het zijn onzekere, maar desondanks voorspoedige tijden. We leven steeds langer. Onze levensstandaard staat op een historisch hoogtepunt. Wie onderneemt, is het aan zichzelf en zijn medewerkers verplicht optimistisch te zijn en een positief verhaal te brengen.
3. De moderne consument is een rare snuiter uit 1562
Op het schilderij ‘Dulle Griet’ van Pieter Bruegel de Oude zien we een kolderiek figuurtje dat schijnbaar via zijn (excusez le mot) mond/anus een goedje naar binnen lepelt. Ziehier de moderne consument: een hipster, wat erin gaat, gaat er meteen uit, heeft geen tijd om te verteren, heeft geen tijd tout court, blijft aldoor consumeren en worstelt met een soort onbestemde angst.
4. Gegroet, fygitale frums!
Het creatuur uit het schilderij van Bruegel is het prototype van de ‘fygitale frums’. Fygitale frums? Wel ja, zo omschrijft Herman Konings de millennials, de eerste echte fygitale generatie. Enerzijds druk digitaal actief. Anderzijds fysiek stevig met de voeten op de grond en gevoelig voor authenticiteit en craftsmanship. Fysiek en digitaal als in ‘fygitaal’ dus.
5. Analoog is alomtegenwoordig
Of hoe verklaar je anders de opmars van vinyl platen? Het succes van foodtrucks? De verpletterende overwinning van het sobere troubadourslied van de Portugees Salvador Sobral op het Songfestival? Mensen zijn meer dan ooit op zoek naar echtheid, naar een authentiek verhaal.
6. What happens after what comes next?
De Generation Y of millennials (circa tussen 18 en 35) zijn oprecht geïnteresseerd in de lange termijn. In tegenstelling tot 40+ers die vooral bezorgd zijn om directe meerwaarde en return on investment, denken millennials over de generaties heen. Initiatieven die duurzaamheid, zorg voor elkaar en connectiviteit promoten vinden vlot ingang bij de jonge generatie.
7. Van ME naar WE-topia
De competitieve Me-maatschappij evolueert naar een coöperatieve We-Topia. Het adagium sharing is caring raakt gemeengoed. Deze togetherness uit zich in samen spelen (multiplayer), samen werken (co-working), samen rijden (shareable cars), community hotels, …
8. Kijk naar de millennials!
Om de kapitaalkrachtige babyboomers te bereiken, kijk je best naar wat er leeft bij de jongere generaties. Het mooiste voorbeeld is het “fygitale” Airbnb, een digitaal platform waar mensen huisvesting aanbieden. Gegroeid vanuit de millennial-generatie is dit vandaag met succes doorgedrongen tot de oudere babyboom generatie.
9. Focus, focus, FOCUS!
In tijden van verteveling (het teveel aan alles) is de focus houden een hele uitdaging. Nogal wat recente initiatieven staan daarom in het teken van het verhogen van die focus en productiviteit. Enkele voorbeelden: staand werken en/of vergaderen, 1 in plaats van 2 computerschermen, een hoodie van Adidas die je afsluit van de buitenwereld, de Chambre Séparée (1 menu voor 20 mensen) van topchef Kobe Desramault, …
10. Samengevoegde intelligentie is ‘key’
We eindigen zoals we beginnen. We, myself & A.I.: de combinatie van nieuwe technologieën (AI) met emotionele waarden (myself) en mensen van vlees en bloed (we) is de sleutel naar de toekomst. Combineer dit met een doorgedreven vorm van authenticiteit en je bent als mens/bedrijf in staat een antwoord bieden op actuele vragen en behoeftes.
Benieuwd naar nog meer inzichten? Volg Herman Konings op Twitter via @soeproza en de trends voor 2018 worden je vanop op de eerste rij ingelepeld!