Sluiktoerisme
BLOG - TRENDING.
De trip zelf mag dan volgens haardvuurfilosofen de beste herberg zijn, een groeiend aantal toeristen begint het genoegen te smaken in de meerwaarde van het verkennen van minder voor de hand liggende oorden, buurten, evenementen of ontmoetingen op de plaats van bestemming. Ont-moeten, daar draait het bij de ‘sluiktoerist’ om: het niet moeten volgen van de afgeschavelde paden van het massatoerisme.
Must-visits blijken vaak teleur te stellen, omdat we al een karrenvracht aan beelden in hoge definitie van de Eiffeltoren, het Colosseum of de Big Ben over ons heen hebben gekregen. Ook de tergend lange wachtrijen [1] en de hoge inkomprijzen zorgen voor extra wrevel. Het gaat hier om het groeiend besef dat er ook in grote attractiegebieden veel meer te zien en te beleven valt dan het gidsviltje van de dienst voor toerisme aangeeft. En zo ontstaat ‘silent travel’ dat de rumoerige gemeenplaatsen van het opbrengsttoerisme bewust links laat liggen.
Door het kamerbreed geadopteerde, app-zinnige (mobiele) internet ziet de stille toerist zijn kans schoon om vlot en zonder risico’s verrassende plekken, authentieke bewoners en lokale usances te verkennen; heel wat peers en gelijke profielen hebben hier immers over getweet, gepinterest of geïnstagramd. De vlaggendragers van silent travel zijn digitale kruispuntbanken als Airbnb, Couchsurfing en Ownersdirect.
Vooral millennials, die veel meer dan hun boomer-ouders de mobiele cultuur als een ultieme uiting van vrijheid en wereldburgerschap belijden, zijn de primaire adepten van het stille toerisme.
De (toeristische) informatie, inspiratie en adviezen die zij uit social media, crowdsourced reviews en digitale buurtplatformen verzamelen, taxeren ze doorgaans hoger, omdat er passie van werelddorpsgenoten uit spreekt. Een authentieke liefdesverklaring is nu eenmaal beklijvender dan wervende folders uit de geglobaliseerde industrie van het geformatteerde toerisme.
Met het oog op het aanbieden van aangenaam verrassende reiservaringen, delen heel wat blogs en reissites volle bassins met inspiratie. Eén van de meest vermaarde catalogen vol ongewone dromen voor stille reizigers is Triptease, een site die vooral de inspiratie en tripadviezen haalt bij andere reizigers, die zich niet schuil houden achter een korte tekstrecensie en nietszeggende initialen, maar zich visueel kenbaar maken en hun reiservaringen laten spreken via verleidelijke Instagramfoto’s en GoPro-filmpjes. Triptease heeft in 2015 de prestigieuze European Travel Innovator of the Year Award van Phocuswright in ontvangst mogen nemen, zowel volgens de expertenjury als in de vorm van de publieksprijs.
Atlas Obscura dealt dan weer in grote doses onverwachte, intrigerende en prettig ontwrichtende tips voor reizigers die denken alles al gezien te hebben. Op de site kan je globewijd zoeken naar bibliotheken met boeken gebonden in menselijke huid, 3D geprinte woningen of (inmiddels een aanzienlijk aantal) kloosters waar het reliek van de voorhuid van Jezus Christus kan worden bezichtigd. Eens je een getipte plek bezocht hebt, kan je je ervaring op de site weergeven en met anderen delen. Ook nieuwe, nog “onontgonnen” plaatsen of manifestaties kunnen aan de site worden toegevoegd.
© Herman Konings
[1] Ter illustratie: de Sagrada Familia van Gaudi in Barcelona was in 2014 gastheer voor bijna 3,2 miljoen betalende bezoekers. In 1990 waren dat er nog geen 400.000 en was de inkom gratis.