Jugaad
Blog - Trending.
Consumentenpsycholoog Herman Konings vertelt over ‘Indovatie’ of Jugaad- innovatie en hoe het ons vooruit kan helpen.
Hoe kunnen we met beperkte middelen het westerse economische denken afstoffen? Consumentenpsycholoog Herman Konings legt uit hoe ‘Indovatie’ of Jugaad- innovatie ons kan vooruithelpen.
De belangrijkste migratie van de 21ste eeuw voltrekt zich momenteel in Azië, Afrika en Zuid-Amerika: tientallen miljoenen boeren en beperkt geschoolde loonslaven uit de meest afgelegen gebieden ter wereld trekken naar stedelijke gebieden om er (lagere-)middenklasse-geluk te vinden, om er aan offline en online winkelgenot te bezwijken. Ze leren consument te zijn, trots op wat ze bereikt hebben en op wat hun land in korte tijd kon verwezenlijken. De Wereldbank verwacht tegen 2030 1,2 miljard van deze Nieuwe Middenklassers, die niet langer kopen wat ze nodig hebben, maar nu ook wat ze graag willen hebben. Dit moet enorme kansen bieden voor de wereldeconomie, maar zal denkelijk een verwoestende impact hebben op onze (ogenschijnlijk) stabiele socio-economische en ecologische systemen… en dus wordt het heil weerom uit het Wijze Oosten verwacht: innovatie volgens het Jugaad-principe!
Jugaad is Hindi en kan vertaald worden als ‘met beperkte middelen slimme daden stellen’. Jugaad-innovatie helpt (westerse) bedrijven niet alleen toegang te krijgen tot grote, arme, landelijke gebieden in ontwikkelende economische regio’s, waar men nadrukkelijk naar eenvoudige, duurzame en zeer betaalbare hulpmiddelen verlangt, maar ook na te denken over hoe innovatie met beperkte middelen ook het westerse economische denken kan afstoffen.
Zo heeft het Britse GE Healthcare nieuwe, draagbare ECG-toestellen (hartmonitors) op batterijen ontwikkeld met dezelfde snelheid en nauwkeurigheid van werking, maar voor een tiende van de prijs. Ze werden succesvol gebruikt in China en India, en zijn sinds 2012 ‘FDA goedgekeurd’ voor de Amerikaanse samenleving. Begin november 2012 werd in India de Aakash 2 tabletcomputer gelanceerd. De gesubsidieerde studentenversie is voor nog geen 16 euro te koop, voor de algemeen verkrijgbare versie moet je zo’n 32 euro ophoesten. Qua vermogen en mogelijkheden heeft de nieuwe Aakash tech-watchers met verstomming geslagen. Een mooi staaltje van Indovatie, waarvan de rest van de wereld – met name ook het (zogenaamde) rijke gedeelte – spoedig de vruchten zal plukken. Vivek Wadhwa, vice-president Innovatie aan de Singularity University van New Delhi, is formeel: ‘Tegen eind 2013 zullen de eerste 50 dollar tablets beschikbaar zijn op de Amerikaanse markt, zonder koppelverplichtingen!’