Creatie OFFFroad
Blog - 10 things.
OFFF Antwerp was de allereerste avondlijke editie van OFFF, een ontmoetingsplaats voor creatieven, designers en nieuwsgierigen. Bovendien de eerste editie die plaatsvond in België. Een internationaal befaamd designfestival dat neerstrijkt in onze contreien, daar moesten wij uiteraard aanwezig zijn. Meer dan 35 sprekers uit alle uithoeken van de wereld met inspirerende speeches, question & answers met locale helden, veel beelden, prikkels en weinig slaap: ziehier wie en wat ons is bijgebleven van deze 3 fijne avonden.
SERIAL CUT
Design = fun = impact
3D is een middel om een doel te bereiken, maar niks kan de werkelijkheid overtreffen in zijn details. Voor een campagne voor Sonos en Samsung hebben de mannen van Serial Cut bewegende beelden van échte opspattende verf gecombineerd met 3D renders. Iets wat computers niet altijd beter doen.
ALEX TROCHUT
“Real 3D or tactile?”
De wereld van CGI lijkt oneindig, maar het wordt pas verwarrend als je het 3D effect bereikt door de werkelijkheid naar je hand te zetten zoals Alex Trochut. Natuurlijke materialen zijdelings bespuiten in de meest giftige kleurtjes, of gradient druppels door toepassing op een vlak met waterafstotende coating, zijn resultaten die bekomen zijn door te durven experimenteren. En door de handen vuil te durven maken uiteraard.
TYRSA
“There are no failures. Just experiences”
Een knap staaltje van kalligrafie & advertising. Zlatan Ibrahimovic stelde zijn lichaam ter beschikking om (slechts) 50 van de 805 miljoen mensen op aarde die honger lijden in de kijker te zetten. De namen werden op zijn lichaam getatoeëerd en kregen wereldwijde aandacht toen Zlatan zijn shirt uittrok tijdens de wedstrijd. Alle aandacht voor het World Food Programme, keurig.
THE MILL
“Make it simple”
Sommige ideeën lijken simpel, maar de uitwerking is het niet. Vroeger noemde men dat nog een ambacht. Vandaag maakt The Mill de title sequence voor OFFF, een beetje psychedelisch, een mooi kleurenpalet, grafische vormen, 3D geanimeerd en hoewel heel technisch en koel, intens ontroerend.
MAN VS MACHINE
“Infinite possibilities”
Oneindige mogelijkheden communiceren voor Nike Flyknit? De oneindige mogelijkheden van 3D renders uitbuiten: haarfijn en gedetailleerd, maar steeds met een oog voor de esthetiek van het organische. Waw.
GEMMA O’BRIEN
“Creativity is intelligence having fun.”
Is het een fontje? Is het een render? Het is Mrs.Eaves! Gemma O’Brien (Mrs.Eaves) leeft van haar pen en penseel, bovenal ‘human’ dus, met een stevige poot, losse pols en een portie gezonde hersenen. ‘Creativity is intelligence having fun’, we zouden het niet beter kunnen verwoorden.
LERNERT & SANDER
“Rip OFFF”
Ben je grensverleggend, dan word je steevast gebruikt in moodboards van andere designers wereldwijd en bijgevolg al te vaak gekopieerd. Dat ondervonden ook Lernert & Sander met hun campagnes voor Cos, de Jeugd van Tegenwoordig, Campari, de Volkskrant, etc.
Dikwijls nagemaakt, maar nog steeds onnavolgbaar en 100% stijlvol. Moodboards zijn stijlgidsen, geen vrijgeleide voor copypaste.
TOYKYO
“Play all day!”
Een must voor de positivo’s van Toykyo. Als de wereld niet meewil, maken ze hem zelf wel mooier, liever, fluffier, met leuke illustraties en grensverleggende graphics. Vormgeving is fun, we zouden het soms vergeten ;-)
RIZON PAREIN
“Style is the new content”
Ook stijliconen geraken zichzelf beu. Rizon Parein, de uitvinder van de neonhype werd op de duur enkel nog gevraagd 3D neonrenders te maken. Of hoe je een one trick pony wordt… Ook werd hij bij klanten dikwijls geconfronteerd met iets wat hij het ‘Paris Syndrome’ noemt: grote, Parijse bureaus die hem bellen met deze standaard zinnen: “We really love your style, and have fairly simple job, deadline is in 4 days and it’s a small budget, but it’s a for a very important client,…”
LO SIENTO
“Letterlove”
Letters zijn de leukste speeltjes voor vormgevers sinds de uitvinding van het papier. Mix ze met tijd, kleur, creativiteit, handige vingers en dan weet je waar Lo Siento mee bezig is. Fundamentele typografie met bolletjesplastiek, pluisjes, mozzarella, gesmolten was, papier, karton en veel cuttermessen.